RANCANGAN MENGAJAR
Nama Tadika : Tadika Seri Cemerlang
Bilangan Murid : 24 / 25 orang
Umur : 6 tahun
Minggu & Hari : Minggu ke 25 & Khamis
Tarikh : 21 Jun 2012
Cadangan masa : 60 minit ( 9.00 pagi – 10.00 pagi)
Tema dan Tajuk : Negara Saya (Rumah Ibadat)
Tunjang Utama : Tunjang Komunikasi – Bahasa Melayu
Tunjang Disepadukan :
I. Tunjang Perkembangan Fizikal Dan Estetika – Kreativiti
Standard Pembelajaran Utama :
I. (BM 3.5.2) Membatangkan dua suku kata terbuka untuk menjadi perkataan dengan bimbingan.
Standard Pembelajaran Yang Disepadukan :
i. (KTI 1.2.7) Menghasilkan karya mengikut kreativiti sendiri melalui pelbagai aktiviti menggambar.
Objektif : Pada akhir pembelajaran, murid boleh :
i. Menyebut suku kata yang mudah seperti Masjid, Kuil, Gereja dan Tokong.
ii. Mengenali agama bagi setiap rumah ibadat seperti Masjid = Islam, Kuil = Hindhu, Gereja = Kristian dan Tokong = Buddha.
iii. Menghasilkan karya mengikut kreativiti sendiri.
Pengetahuan Sedia Ada : Murid sudah mengenali rumah ibadat bagi agama Islam.
Penerapan Nilai : Kerjasama, Semangat, Keberanian, Peka, Keyakinan dan Ketekunan.
Alat Bantu Mengajar : Rakaman Azan, “Slide Show rumah ibadat”, Kad suku kata, Kertas lukisan, Kertas warna, Gam, Gunting dan Lembaran kerja.
KBKK : Menjana idea, Menghubungkait
Kosa Kata : Masjid, Kuil, Gereja dan Tokong.
RANCANGAN MENGAJAR
Langkah / Masa | Aktiviti Guru | Aktiviti Murid | Catatan / ABM |
Set Induksi ( 5 Minit ) | - Guru memperdengarkan azan kepada murid – murid. - Guru menyoal murid – murid. “Dari mana kamu biasa mendengar azan ? ” | - Murid – murid mendengar azan. - Murid – murid cuba menjawab persoalan guru. | ABM : Rakaman Azan. Objektif : Nilai : Kerjasama KBKK : Menjana idea |
Langkah 1 (30 Minit ) | - Guru mempamerkan 24 gamabar tempat – tempat ibadat di Malaysia dengan menggunakan “Slide Show” : a) Masjid – agama Islam. b) Kuil – agama Hindhu. c) Gereja – agama Kristian. d) Tokong – agama Budha. - Guru bersoal jawab dengan murid mengenai tempat – tempat ibadat. - Guru membahagikan murid – murid kepada 2 kumpulan. - Guru menerangkan mengenai aktiviti permainan yang akan di lakukan. Permainan ialah “Can Can Tum”. Langkah : 1. Guru menampal gamabr rumah ibadat dihadapan. 2. Guru meminta murid – murid mencari kad suku kata dan menampal kad tersebut mengikut gambar. 3. Akhir sekali, guru meminta murid mengeja. - Guru melakukan contoh permainan. | - Murid – murid melihat gambar yang dipamerkan oleh guru. - Murid – murid cuba menjawab persoalan guru. - Murid – murid duduk di dalam kumpulan masing – masing. - Murid – murid mendengar penerangan mengenai aktiviti permainan daripada guru. - Murid – murid melihat guru. | ABM : “Slide Show”, Kad gambar, dan Kad suku kata. Objektif : i & ii Nilai : Semangat, Kerjasama, Keberanian KBKK : Menjana idea. |
Langkah 2 ( 20 Minit ) | - Guru memberi penerangan mengenai aktiviti yang akan dilakukan. - Guru menunjukkan contoh untuk membuat kolaj rumah ibadat. - Guru memberi bahan – bahan untuk membuat kolaj seperti kertas lukisan, kertas warna, gam dan gunting. - Guru meminta murid – murid melakukan kolaj rumah ibadat. | - Murid – murid mendengar penerangan aktiviti yang diberikan oleh guru. - Murid – murid melihat contoh guru membuat kolaj. - Murid – murid mengambil bahan daripada guru. - Murid – murid melakukan aktiviti kolaj. | ABM : Kertas lukisan, Kertas warna, Gam dan Gunting. Objektif : ii & iii Nilai : Kerjasama & Ketekunan KBKK : Menjana idea |
Penutup ( 5 Minit ) | - Guru mempamerkan semula “ Slide Show” dan meminta murid – murid menyebut nama rumah ibadat dan agamanya. - Guru memberi penerangan mengenai lembaran kerja. - Guru memberi lembaran kerja kepada murid – murid. - Guru menyoal apakah yang telah dipelajari pada hari ini? | - Murid – murid melihat “Slide Show” dan menyebut nama rumah ibadat dan agamanya. - Murid – murid mendengar penerangan yang diberikan oleh guru. - Murid – murid mengambil lembaran kerja. - Murid – murid menjawab apa yang telah mereka pelajari pada hari ini. | ABM : “Slide Show” & Lembaran kerja. Objektif : i & ii Nilai : Keyakinan, Peka KBKK : Menjana idea |
Impak :
No comments:
Post a Comment